Betekent jouw erfgoedproject een ingrijpend verschil in de beleving van het toeristisch product? Onderscheidt de bestemming zich daarmee ten opzichte van concurrerende producten en bestemmingen?
De hefboomwaarde is het genereren van een grote economische return door een belevingsgerichte cultuurervaring. Deze maatschappelijke trend bevestigt de sterke vraag naar authentieke gebeurtenissen. We kunnen een beleving definiëren als een ervaring waarbij een persoon actief en emotioneel betrokken is bij het cultuuraanbod. De waardetoevoeging zit in de persoon zelf, de gewaarwording is wat we nastreven.
We verschuiven de culturele focus van passieve confrontatie naar unieke actieve beleving, van afstandelijkheid naar betrokkenheid. Alle elementen die een beleving waardevol maken, zijn aanwezig: leren, amusement, esthetiek en ontsnapping.
De beleving is eveneens de marketing: als je wil dat een beleving je aanbod vermarkt, moet het een unieke belevenis, een totaalervaring zijn: geëngageerd, stevig, aantrekkelijk en beklijvend.
Wanneer de rendabiliteit van een verrichting hoger ligt dan de prijs van het voor de financiering van de verrichting geleende kapitaal, spreekt men van een hefboomeffect.